Gibson-S1

Serial 71708088 170 Tag 1978 ProdNr 88

19.06.1978

Kalamazoo Plant, MI, USA

Model: Gibson S­1
Available: 1975­1981
Body: Woods varied to some extent; though broadly maple (1976 ­ 79) or mahogany (1978­79). Early examples from 1975 may also have used alder.
Neck: Bolt­on. 24 3/4" scale, 22 frets. Laminate maple, with rosewood fingerboard (1975­early '78), or maple fingerboard (1976­1979)
Pickups: 3 high frequency Gibson "special design" adjustable pickups, with a "bright/low" tonality. These were single coil units, each with one Alnico
magnet and no adjustable polepieces. Part numbers 13660 (front), 13661 (middle), 13662 (back).
Dimensions: 13" wide, 17 1/4" long, 1 3/4" deep

Gibson S­1 chronology
1975 Launched mid 1975. Finishes: Natural Satin ($399), Ebony ($449), Sunburst ($479)[1]. Total sales 1064[2]
1976 New finish ­ Natural Maple Gloss. Maple fingerboard, unlike rosewood used on all other finishes. Prices: Natural Satin ($439), Ebony ($479),
Maple Gloss ($479), Sunburst ($509)[3]
1977 Prices: Natural Satin ($499), Ebony, Maple Gloss, Sunburst ($539)[4]

1978 This was the peak year for the S1. Maple fingerboards became standard, electronics redesigned [5], bodies optionally mahogany. New finishes were Natural Mahogany, Wine Red and Walnut. The Natural Satin finish was now identical to the Natural Maple Gloss finish, so that name was dropped. It cost $519, and all other finishes were $559. [6] Total sales were 1158. Not great for a peak year.[2]

1979 Maple bodied S­1s were listed as an option as late as June 1979[7], however the final appearance of the S­1 in Gibson literature in late September
'79 lists only one wood/finish combination; mahogany body, maple neck and a Satin Walnut finish. $459[8].
1979 Maple bodied S­1s were listed as an option as late as June 1979[7], however the final appearance of the S­1 in Gibson literature in late September
'79 lists only one wood/finish combination; mahogany body, maple neck and a Satin Walnut finish. $459[8].
1980 Gibson announce the discontinuation of the S­1 in dealers newsletter Gibson News.[8].

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The first position paired the neck pickup with the middle pickup (neck only after 78)
the second position paired the bridge and the middle,
the third position was cool in that it combined all three pickups together,
and all three positions are humbucking. Not to be left out or outdone,
the fourth position is also humbucking, but it is different in that it pairs
the neck and bridge pickups in an out of phase humbucking arrangement.
So, all four positions are parallel humbucking outputs.
Throw the toggle, and get the single lead from the bridge.

The second version replaces the first position neck/middle combination with the neck only.
I decided I wanted to incorporate that into mine, but yet I did not want to lose anything the original scheme had.

Epiphone Les Paul Special VE EBV

  • Pappelkorpus
  • geschraubter Mahagonihals
  • Granadillo Griffbrett
  • 60’s SlimTaper Halsprofil
  • Dot Einlagen
  • Tonabnehmer: Epiphone 650R und 700T Humbucker
  • verchromte Hardware
  • offenporige Lackierung
  • Farbe: Vintage Schwarz
Farbe Schwarz
Korpus Pappel
Decke Keine
Hals Mahagoni
Griffbrett Palisander
Bünde 22
Mensur 628 mm
Tonabnehmerbestückung HH

Fender American Special Tele RW 3CSB

Serial US18039378 Polylack

Korpus: Erle
Hals: Ahorn
Halsprofil: Modern C
Griffbrett: Palisander
Radius: 241 mm (9,5")
22 Jumbo Bünde
Synthetic Knochensattel: 42,8 mm
Mensur: 648 mm
Tonabnehmer: 2 Texas Special Single Coils
3-Weg Schalter
1 Master Volume
1x Greasebucket Tone Circuit - Sorgt dafür, dass beim Absenken der Höhen nicht gleichzeitig die Bässe angehoben werden
Vintage Brücke mit 3 Messing Saitenreitern und Saitenführung durch den Korpus

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Originalbesaitung Fender 250L NPS 009-042 (133191)

gute Saiten - Fender-Original-Bullets-E-Gitarrensaiten, regular, 3150R 10-46

nogo - Fender 3150R 10-46 vintage bullet end

 

PFLEGE u CLEANER


Dunlop 65 Guitar Polish & Cleaner Spray

Das Dunlop 65 Guitar Polish & Cleaner Spray eignet sich für mit Polylacken versiegelte und unversiegelte Hölzer. Auf Nitrolack könnte es vermutlich Schaden anrichten, das habe ich aber nicht getestet. Das Dunlop 65 Guitar Polish & Cleaner eignet sich nach meiner Erfahrung auch gut dazu Kunststoffteile (z.B. Pickguard) oder Metallteile (z.B. Control-Plate an einer Telecaster) zu reinigen.

Ultimate Lemon Oil eignet sich für unversiegelte Hölzer, insbesondere für Griffbretter und Stege aus Palisander. Nichts bringt es auf Lacken.

Dunlop 65 Cream of Carnauba ausschließlich für hochglanzlackierte Oberflächen.
Bezüglich der Nutzung für Nitrolacke findet man im Internet widersprüchliche Berichte. Während die einen davon berichten, dass sich das Cream of Carnauba dafür eignet, schreiben andere, dass es ihren Nitrolack ruiniert habe. Ich selber habe dieses Pflegemittel bisher ausschließlich auf Polylacken verwendet.

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1) Griffbrettpflege mit Lemon Oil (nur bei Saitenwechsel, sonst geht es mit Punkt 2 los)
2) Reinigung der restlichen Gitarre mit Dunlop Guitar Polish & Cleaner
3) Polieren mit Carnauba (wenn Lust und Zeit vorhanden)